کد مطلب:43773
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:26
اينكه ظاهر بعضي افراد مغاير با حجاب اسلامي است و مسايل شرعي ... است ولي همه ميگويند دل پاكي دارند و مسأله دل است چقدر توجيه است؟
پيوند ظاهر و باطن انسان پيوندي ناگسستني و تنگاتنگي است با تأثير مقابل بر يكديگر و هرنوع كنش دروني واكنش بيروني را بدنبال خواهد داشت و بالعكس چنانكه گاهي مشاهده مميشود پوشش زرين و فاخر تكبرساز و بيماري روحي خودبرتربيني را در پي داشته و دارنده روحيه تواضع حاضر به حضور در اجتماع با لباس غير فاخر و زرين ميگردد. از اين رهگذر گام اول در اسلامي شدن عمل به آداب ظاهر آنگاه كسب مقامات و مراتب بالاتر و نفوذ به لايههاي دروني ميباشد با حفظ آداب ظاهري. بنابراين در حوزه معرفت ديني ترك اداب ظاهري دين چه در اتداي سير و چه در تداوم و ادامه روند تكاملي پنداري است غلط و بياساس و بدون شك كسي كه داراي اندروني پاك باشد ظاهرش نيز بدور از هرگونه آلودگي است چرا كه از كوزه همان تراود كه در اوست.
امام خميني ( در اين باره فرمودهاند:
انسان شرعي عبارت از آن است كه موافق مطلوبات شرع رفتار كند، و ظاهرش ظاهر رسول اكرم ( باسد؛ و تأسي به آن بزرگوار بكند در جميع حركات و سكنات و در تمام افعال و تروك. و اين امري است بس ممكن، زيرا ظاهر را مثل آن سرور كردن امري است مقدور هر يك از بندگان خدا.
و بدان كه هيچ راهي در معارف الهيه پيموده نميشود مگر آنكه ابتدا كند انسان از ظاهر شريعت و تا انسان متأدب به اداب شريعت حقه نشود ، هيچيك از اخلاق حسنه از براي او بح حقيقتنشود؛ و ممكن نيست كه نور معرفت الهي در قلب او جلوه كند و علم باطن و اسرار شريعت از براي او منكشف شود و پس از انكشاف حقيقت و بروز انوار معارف در قلب نيز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود و از اين جهت دعوي بعضي باطل است كه به درك ظاهر علم باطن پيدا شود. يا پس از پيدايش آن به آداب ظاهره احتياج نباشد و اين از جهل گوينده است به مقامات عبادت و مدارج انسانيت.
كسي گمان نكند كه بدون اعمال ظاهريه و عبادات قالبيه ميتواند داراي ايمان كامل يا خُلق مُهذّب شود؛ يا اگر خُلقش ناقص و غيرمهذب شد، اعمالش ممكن است تام و تمام و ايمانش كامل شود؛ يا ممكن است بدون ايمان قلبي اعمال ظاهريهاش تامّ و محاسن اخلاقيهاش كامل گردد. وقتي اعمال قالبيه ناقص شد و مطابق دستورات انبياء نگرديد، احتجاباتي در قلب و كدوراتي در روح حاصل ميشود كه مانع از نور ايمان و يقين ميشود و همين طور اگر اخلاق رذيله در قلب باشد، مانع از ورود نور ايمان است در آن.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1ـ چهل حديث/ ص8
2ـ همان/ص388
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.